NOB: az IWF tisztázza magát, gyanúba keveredett súlyemelő ne induljon az olimpián!

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) felszólította a Nemzetközi Súlyemelő Szövetséget (IWF), hogy tisztázza magát az ARD német közszolgálati televíziós csatorna dokumentumfilmjében elhangzott “komoly és aggasztó vádak” alól, a doppinggyanúba keveredettek pedig ne vehessenek részt az olimpián! Az IWF visszautasítja az ARD vádjait.

A NOB ma arra reagált, hogy az ARD csatorna szerint korrupciós ügyek miatt indulhat büntetőeljárás a Nemzetközi Súlyemelő Szövetség (IWF) elnökével, Aján Tamással szemben. Azt is állították dokumentumokra hivatkozva, hogy a súlyemelésben szisztematikus doppingolás folyik az IWF tudtával.

A NOB közölte, a doppingszabályok betartatásáért kizárólag a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (WADA) felelős.

“A NOB teljes mértékben megbízik a WADA működésében, és elvárja, hogy az IWF egyszer s mindenkorra tisztázza magát a vádak alól. A NOB a WADA-hoz fordul annak érdekében, hogy minden személy távol maradjon az olimpiától, aki érintett a doppingkódex elleni állítólagos vétségekben” – áll a NOB közleményében.

A világszervezet ugyanakkor visszautasította a “Titkos dopping – az emelők ura” című filmben elhangzott állítást, amely szerint a NOB is birtokában van a legtöbb olyan dokumentumnak, amelyeken a műsor alapszik.

A NOB egyúttal közölte, hogy felállított egy fegyelmi bizottságot, amely kivizsgálja a 2012-es londoni olimpián bronzérmes Rattikan Gulnoi beismerő vallomásának következményeit. A 26 éves thaiföldi súlyemelő azt állította, hogy 18 éves kora óta tiltott teljesítményfokozókat kapott.

Az ARD tegnap dokumentumokra hivatkozva arról számolt be, hogy a súlyemelésben szisztematikus doppingolás folyik az IWF tudtával. Eszerint a 2008 és 2017 között olimpián és világbajnokságon érmes súlyemelők csaknem felét nem ellenőrizték a felkészülési időszakban, edzőtáborban.

A Német Súlyemelő Szövetség elnöke, Christian Baumgartner és Antonio Urso, az Európai Súlyemelő Szövetség olasz elnöke pénzügyi szabálytalanságokról is beszél a műsorban. Baumgartner szerint Aján Tamás évtizedek során felépített egy rendszert, amely lehetővé tette a doppingolás eltitkolását. A 80 éves magyar sportdiplomata 1976 és 2000 között főtitkára volt az IWF-nek, azóta pedig az elnöke.

Az ARD beszámolt két svájci bankszámláról is, amelyekre 1992-től 23 millió dollár érkezett, ez az összeg nem szerepelt az IWF mérlegében – Urso évek óta állítja, hogy a NOB-tól érkező pénz egy része itt landolt. Az olasz sportvezető szerint a számlák felett egyedül Aján Tamás rendelkezett, és 5,5 millió dollár sorsa tisztázatlan.

Az IWF visszautasítja az ARD vádjait

A Nemzetközi Súlyemelő Szövetség (IWF) kategorikusan visszautasítja a vádakat, amelyeket az ARD német közszolgálati televíziós csatorna fogalmazott meg dokumentumfilmjében.

A budapesti székhelyű IWF esti nyilatkozata szerint a vasárnapi műsorban “bizonyítatlan és nagyon súlyos vádak hangzottak el az IWF elnöke ellen, amelyek minden alapot nélkülöznek, és amelyeket a szövetség kategorikusan visszautasít”.

Az IWF bekérte a műsor angol nyelvű átiratát és a kutatási anyagokat, s jelenleg ezekre vár, hogy megfelelően tudja az elhangzottakat analizálni és azokra hiteles választ tudjon adni. Az IWF ezeket a gyanúsítgatásokat igen komolyan veszi, és amennyiben arra szükség van, független, külső segítséget fog igénybe venni az ügyek kinyomozásához – hangsúlyozta a nemzetközi szövetség.

“Mindazonáltal máris vannak olyan pontok, amelyekre konkrét tényekkel, információval tudunk szolgálni” – olvasható a dokumentumban, amelyben elsőként a thai versenyzők körében feltárt kiterjedt doppingolási ügyet említik. “Az IWF azonnal cselekedett az ügyben, amely a szövetségnek azon döntése nyomán keletkezett, hogy a versenyeken levett, eredetileg negatív mintákat is újabb analízisnek veti alá. Az olimpiai bajnok thai versenyző vallomása rendkívül nyugtalanító és az IWF ennek nyomán azonnal megkereste a thai szövetséget” – tették hozzá.

Az állásfoglalás kitért a Nemzetközi Olimpiai Bizottságtól (NOB) származó olimpiai tv-bevételek állítólagos hűtlen kezelésének ügyére is.

“El kell mondjuk, hogy 2009 és 2011 között az IWF pontosan ugyanezt a vádat már megkapta (ugyanezektől a személyektől.) Az ügyet akkor az IWF elnöksége kezelte, megtárgyalta, és a NOB etikai bizottságának egy kimerítő dokumentum-csomagot adott be felülvizsgálatra. Végül megállapítást nyert, hogy az elnök és az elnökség mindenben az IWF alapszabályának megfelelően járt el; valamennyi olimpiai tv-bevétel le lett könyvelve az IWF svájci bankszámláira (egyikük sem titkos.) az elnökség teljes tudtával, és egyetlen cent sem hiányzik az IWF pénzéből” – írta az IWF.

A doppingbüntetések elszámolásával kapcsolatos ARD-vádra a szövetség ekként válaszolt:

“Igen, voltak és mind a mai napig vannak olyan, pénzbüntetésre ítélt nemzeti szövetségek, amelyek országából nem lehet valutát bankátutalással fizetni (pl. Üzbegisztán, Irán). Az ő esetükben kivételesen el kellett fogadni a készpénzfizetést. Ám kivétel nélkül mindegyik pénzösszeg az IWF bankszámlájára lett befizetve és lekönyvelve. Ezt bárki ellenőrizheti, amit egyébként az IWF által alkalmazott (amúgy világhírű) nemzetközi auditor cég, a KPMG is rendszeresen ellenőrzött és rendben talált.”

Saját doppingellenes tevékenységére kitérve a nemzetközi szövetség leszögezte: az IWF mindenkor a WADA-kódexnek megfelelően működött és működik jelenleg is.

“Természetesen nem fair a mai követelményeket számon kérni a tíz évvel ezelőtti intézkedések és szabályok végrehajtásánál. Az IWF folyamatosan fejlesztette és magasabb szintre emelte doppingellenőrző programját és azt az utóbbi pár évben még jobban szigorította és intenzívebbé tette” – olvasható az állásfoglalásban. (MTI)

(Kiemelt kép: Aján Tamás – YouTube)

 
A Zóna független sajtótermék, kérjük, támogassa működésünket – együtt fenn tudjuk tartani a független magyar sajtó maradékait is. Önök nélkül nem sikerülhet. Ha fontosnak találja ezt, Patreon-oldalunkat itt találja. Minden támogatást köszönünk!