Gaál Péter: Disznóhús ingyen

Én szóval se mondom, hogy oké. De te azt mondod, hogy egy lábmasszázs nem jelent semmit. Én azt mondom, hogy jelent. Á, nézd én millió nőnek, milliószor masszíroztam meg a lábát, és mind jelentett valamit. Úgy teszünk mintha nem jelentene, de jelent, és pont ez olyan baszottul jó benne. Van valami érzéki a dologban. Abban, hogy egyikünk sem beszél róla, de te is tudod, a nő is tudja. És Marsellus is tudta, baszd meg. És a hülye Antonnak is tudnia kellett volna. Ha az ő feleségével csinálja valaki, neki se lett volna humorérzéke. Érted, amit mondok?” (Roger Avary/Quentin Tarantino: Ponyvaregény – Vincent Vega)





Disznóhús ingyen. Az ortodox zsidó dilemma. De Önök megszokták, hogy mindent minimum két értelemben használok. Ha nem háromban. Vagy négyben. Mígnem a kígyó… bízom benne, hogy legalább tájékozódási szinten jártasak a kundalini-jógában, így nem folytatom.

A vége a kör. A kör, amit általában örök folytonosságként („öröklétként”) értelmeznek. A jegygyűrű, mondják a vonatkozó okosságok, a végtelen szerelem jelképe. Hogy miért éppen arany, arról kevesebb szó esik. Készült már hajból (a keltáknál), kenderből, vasból, majd „esztétikai okokból” lett nemesfém.

Írhattam volna példának sima gyűrűt is, bár azt sokkal gyakrabban díszítik és/vagy cizellálják, mint a jegygyűrűt. A jegygyűrű érdekesebb, nem csak egyszerűsége és sallangmentessége miatt, hanem mert a szexualitással és az utódokkal (szaporodással) kerül kapcsolatba (a házasság már egy jogi aktus, társadalmi eredőkkel és vonzatokkal). Mit tesz a véletlen, látják.

Végtelen szerelem. Esztétikai okok. Meg a nagy lótúró.

Friss olvasóknak tájékoztatásul ismét leírom, hogy mi itt nem tudományos jelkép-kutatással foglalkozunk. Azzal sem. A mi szimbólum-fejtésünk – ha valamihez – sokkal közelebb áll a jungi ősképekhez és kollektív tudattalanhoz. Mindezek elméletéhez, amibe van, ami belefér, van, ami nem. De erre sem fecséreljük az időt. Nincs értelme. Nem vagyunk sem pszichiáterek sem pszichológusok. Ha egy tudós nem úgy gondolja, sőt, ha egy tudós helyesen nem gondolja úgy, akkor így jártunk. Ha meg ő is úgy gondolja, akkor

örülünk, Vincent.

Láttak már kört? Hogyne láttak volna. Mi is van a körön belül?

Hát, ott nincs semmi.

Vagy a semmi van? A semmi e gyarló világban éppen úgy valami, mint bármi egyéb. Még az érzékeltetéséhez is dupla tagadás kell (az első maga a szó). Nem úgy beszélünk, hogy a pohárban „a semmi van”, hanem úgy, hogy semmi nincs. Nincs benne víz, bor, sör, pálinka. Nincs benne valami. Alapból és ontológiailag a semmi és a valami ugyanaz.

És mégsem, a dupla tagadást megvalósító saját lényegéből kifolyólag. Ez adja a kazamata zamatát. A jóízű paradoxont, egyet a millió közül, melyből önnön létünk összetevődik, szőröstől-bőröstől, az összes entitással, ami csak elképzelhető, és azzal is, ami nem. A semmi és a valami csak a mi tehetetlen fejünkben ugyanaz. Másképp nem boldogulunk vele. Nem mintha a többivel boldogulnánk. Az egész világ fikció. Nesze neked, fogd meg jól.




Gondolj a semmire, Vincent.

Tehát a karikagyűrű egy megformált kör. A stilizált semmi? Nem. Az akármeddig szűkíthető valami, ami az „akármeddig” végén ponttá lesz. hiszen belül nincs semmi. Mérhetetlen mennyiségű valami van, ami valójában semmi. Vagy bármi lehet.

Például a viselője.

A karikagyűrű a stilizált pont. És ami minket illet, egy tanítás. Egy világnézet. A holnemvolt világ nézete.

És az arany? „Az arany a tartósság szimbóluma. Amit csak a királyvíz – aqua regia, egy rész salétromsav, három rész sósav – oldhat fel.” (Az egyik alkotórészétől, a salétromsavtól zöldes királyvíz, mint a vérző Napot – aranyat – szájában tartó Zöld Oroszlán az egyik legismertebb alkímiai ábrázolás. Bárki könnyen kitalálhatja, mit jelképez: az alkímia végső célját.)

Az arany nem elsősorban a tartósság szimbóluma. Az csak járulék. Másodlagos jellemző. Az arany az uralom szimbóluma. A királyságé. Minden uralmáé. Itt kerül a képbe a szaporodás. „Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá.” Genezis 1,28. Nő-férfi egyesülése, a fizikai egyesülés kontra sokasodás kudarca-tragédiája-ellentéte, egyben az aranygyűrű valódi jelentése.

A szexualitás tanítása. Nem kellek hozzá, hogy megértsék. Elég, ha visszagondolnak arra, hogy mit zár be a kör.

Erről akartam én írni? Dehogy erről, csak ide fújt a szél. Baj ez? Nekem ugyan nem. És Önöknek? Ha megpróbálnak velem együtt bóklászni e vad sivatagban, ahogy William Blake írja kedvenc verseim legkedvencebbikében, A Lélekutazóban – véletlenül pont köze van hozzá, amiről eddig beszéltünk -, nem fogják bánni. Csak kikeveredünk egyszer valahogy. De addig mi mindent láthatunk! Uramatyám, mi mindent!

S mire lesz az nekünk jó?

Hát amire ortodox zsidónak a disznóhús, ingyen.