Szele Tamás: „Toljuk, légyszi”

Vegyük csak a friss híreket, éspedig vegyük őket a közmédia Híradó-botránya nélkül, hogy ne bonyolítsuk a dolgokat: ha csak párat egymás mellé rakunk, mindjárt kiviláglik, miért beteg a magyar sajtó.

Mert a magyar futball már nem beteg, az már haldoklik. A sajtó az, ami még csak beteg.

De gyógyulásra egyhamar nem számíthat. Már csak azért sem, mert senkinek nem áll érdekében gyógyítani, a betegsége pedig autoimmun, maga a szervezet egyik része harcol a másik ellen, önfia vágja sebét, csodáknak kéne történniük, hogy ez elmúljon rólunk. De lássuk, miről beszélek.

Tegnap, ugye – vigyázat, aláaknázott terep következik! – a kormány meghosszabbította a veszélyhelyzetet 2021. február 8-ig. Ezt közölte a teljes magyar sajtó, csak épp jogi szempontból az nem volt világos – valószínűleg az intézkedés meghozói számára sem – hogy akkor most a jelenleg hatályban lévő korlátozó intézkedések is hosszabbodnak februárig vagy sem, mivel erre nem tértek ki. Emberi logika, illetve jogértelmezés alapján ha egy helyzet veszélyes és ezt ki is mondjuk róla, valamint intézkedéseket hozunk miatta, azok addig kéne érvényben maradjanak, míg a veszély el nem múlik, csak ez most egy olyan veszély, ami maga sem tudja, mikor múlik el. Mindenesetre elég sokféleképpen lehetett érteni a szűkszavú bejelentést, és értelmezni meg még több módon. Ezzel a lehetőséggel éltek is hivatalos részről.

Ugyanis az Index és a HVG olyan értelemben közölték a hírt, miszerint a korlátozó intézkedések is hosszabbodnak. Normális helyeken ilyenkor küldenek egy mailt a szerkesztőségeknek, amennyiben azok tévedtek (a sajtójog is elvárja különben), melyben felszólítják őket a helyreigazításra, korrekcióra. Hogy most küldtek-e vagy sem, arról nem szólnak a hírek, de a kormánymédiában elindult egy körlevél, ami egyrészt a hivatalos kormánykommünikét tartalmazta az ügyben, mely szerint:

A ma megjelent sajtóhírekkel ellentétben a jelenleg hatályban lévő korlátozó intézkedéseket nem hosszabbította meg a kormány, azok 2020. december 11-ig alkalmazandóak. A kormány a veszélyhelyzetet hosszabbította meg az Országgyűlés döntése alapján 2021. február 8. napjáig. Arra kérjük a sajtó munkatársait, ne terjesszenek valótlan állításokat, a már megjelent hamis híreket azonnal korrigálják!

Kormányzati Tájékoztatási Központ”




Másrészt azonban tartalmazta az állami hírtelevízió hírigazgatója, Németh Zsolt megjegyzését, mintegy hozzáadott értékként, mely úgy nézett ki az Index információi alapján, hogy:

A levelet Németh Zsolt 10:58 perckor küldte ki szerkesztőknek a „Toljuk légyszi! tárggyal, a törzsszövegében pedig a „Hazudik az Index és a HVG! Álhír, hazugság!” felkiáltással.”

És tolták. Tolták, mint megannyi ősi tolték, tolták orrba és tolták szájba. A törzsszöveg visszaköszönt az Origo címében:

Hazudik az Index és a HVG! Álhír, hazugság! December 11-ig érvényesek a hatályban lévő intézkedések”

a Magyar Nemzet írásában:

Az Index és a HVG alaptalanul rémhírt terjeszt és szándékosan hazugságot állít a mai címlapján.”

de még az magyar nyelvű online sajtó félvilágához tartozó Minden Szó is felkapta (bár ők szerintem az Origo alapján lelkesültek be, mert nem annyira fontosak, hogy kapjanak a körlevélből):

Hahó, magyarok! Nem a jobboldali média hazudik, hanem a baloldali HVG, és az index!

és nem a kormány lop, hanem az ellenzéki önkormányzatok”

Hogy ebbe a történetbe miképpen kerültek az önkormányzatok, arról szerintem még a brit tudósoknak sincs elképzelésük, de valószínűleg a kvantumelmélet sem képes rá magyarázatot adni. Az ügyben ki fogunk küldeni egy expedíciót az Amazonashoz.

Időközben a Kormányzati Tájékoztatási Központ közleménye eljutott az Indexhez és a HVG-hez, ahol közölték a helyreigazítást, korrigáltak, és azóta is harminckét jogász értelmezi az eredeti határozat szövegét, hatvannégyféleképpen. Az őket rágalmazó írások és címek most is nyilvánosak, minden korrekció ellenére.

Na, de azokat tolták, mert parancs volt rá.

Ehhez képest elsikkad a hír, hogy a horogkeresztes karkötőt viselő Szalma Györgyöt elbocsátotta az Origo – pedig annak is van tanulsága, ugyanis a kormánymédia minden olyan munkatársa így járt még eddig, akik valamilyen formában szvasztikával, karlendítéssel, antiszemita megnyilvánulással kompromittálódtak, az igaz, többnyire kaptak más munkát, de ezek szerint a közmédiában mégis van egy limit: parancs nélkül tilos náculni.


Arra meg már oda sem figyel senki, annyira megszokott, hogy az Origo ma megint sajtópert vesztett, mivel szeptember 18-án azt állította, hogy az SZFE politikai nevelőtábort szervezett a hallgatóinak. Ez bizony nem volt így, nagyon nem, és peres útra is terelték az ügyet. Mint Veszprémi Judit, a Színház- és Filmművészeti Egyetem kommunikációs vezetője közösségi oldalán közzétette, az Origo veszített.

A bíróság ma kimondta, hogy hazudtak. (…) Köszönöm a csodás ügyvédemnek a segítséget és a támogatást! Mindenkit arra bíztatok, hogy álljon ki az igaza mellett, ne tűrje, hogy meghurcolják!”

írta közösségi oldalán az SZFE munkatársa.


Akkor hát hazudott az Origo, bíróság mondta ki a mai napon, mégsem látom erről a szalagcímeket az általa tegnap megrágalmazott Indexben és HVG-ben erről, pedig magas a labda, valódi urak, hogy nem ütik le.

Na, tetszik látni: ezért beteg a magyar sajtó.


Mert ha egy főmufti azt írja:

Toljátok, légyszi”

akkor tolják.

Tolják, mindenáron, tolják tűzön-vízen át.

Itt a baj.


 
A Zóna független sajtótermék, kérjük, támogassa működésünket – együtt fenn tudjuk tartani a független magyar sajtó maradékait is. Önök nélkül nem sikerülhet. Ha fontosnak találja ezt, Patreon-oldalunkat itt találja. Minden támogatást köszönünk!